Sunday, March 15, 2009

Mitos dalam kepimpinan


Antara masalah yang menghalang kita menjadi Pemimpin ialah Mitos Kepimpinan yang membentuk kepercayaan kita. Antaranya ialah;

1. Kepimpinan Adalah Kemahiran Luar Biasa.

2. Pemimpin Adalah Semulajadi Bukannya Dibentuk (Leaders are borned, not made)

Biografi pemimpin yang hebat seringkali dilihat sebagai seorang yang memasuki dunia kepimpinan melalui kelebihan semulajadi yang luar biasa seperti masa depan kepimpinannya telah ditakdirkan. JANGAN PERCAYA! Kebenarannya ialah kebanyakan ruang dan keupayaan boleh dipelajari jika mempuyai kemahuan yang tinggi untuk belajar.

Bukan mudah untuk belajar menjadi pemimpin. Tidak ada formula yang ringkas. Tidak ada formula sains yang tepat, tidak ada buku resipi yang membantu keperluan untuk menjadi pemimpin yang berjaya.

Ia adalah proses pencarian, dipenuhi dengan cubaan dan kesalahan, kuasa dan kekalahan, masa dan kejadian, kata hati dan pandangan hati.

3. Pemimpin Adalah Karismatik

Sesetengah keadaan mungkin benar, tetapi kebanyakannya tidak. Pemimpin, pada setiap sudut adalah ‘MANUSIA BIASA’. Ada yang tinggi dan rendah, berjaya dan gagal. Nilai tambah pada diri kita ialah karisma yang menghasilkan kepimpinan yang berkesan dan sesiapa yang menguasainya pasti dihormati dan disanjungi oleh pengikutnya. Selain itu, yang paling banyak ialah ‘PERSONALITI’ yang ada pada diri anda.

4. Kepimpinan Hanya Wujud di dalam Organisasi

Kita mungkin bermain dengan mitos ini apabila kita selalu melihat kepada eksekutif organisasi yang besar tetapi ia SALAH sebenarnya. Organisasi hanyalah ‘alat’ atau ‘pengangkutan’. Orang yang mengguna atau memandunya ialah ‘pemimpin’. Tanpa alat atau pengangkutan, tidak semestinya tiada yang mengguna atau pemandu. Ia tetap wujud selagimana kita sendiri yang ada kemahuan.

Nabi Muhammad, Mahatma Ghandi wujud dulu kemudian barulah mereka membentuk organisasi.

5. Pemimpin Mengawal, Mengarah, Memaksa Dan Memanipulasi Orang Lain.

Ini adalah mitos yang akan memusnahkan kepimpinan. Kepimpinan tidak menggunakan kuasa untuk memperalat orang lain. Pemimpin memimpin dengan kerelaan bukannya paksaan, dengan membina pencapaian yang boleh dicapai, membina harapan dan memberi ganjaran pada mereka daripada memanipulasikan mereka. Pemimpin memberi ruang membolehkan orang menggunakan inisiatif mereka sendiri.

6. Mitos yang lain?

Mungkin saya terlepas pandang beberpaa mitos lain. Apakata anda juga berkongsi mitos kepimpinan yang anda tahu.

0 comments: