Friday, June 19, 2009

aku , kambing dan dot dot dot ... ( episod 1 )

Pernah terfikirkah oleh kita kenapa para nabi kita adalah pengembala kambing?

Semasa cuti yang lepas apambalik cuba2 mengembala kambing seorang member kita. Begitu banyak pelajaran dan moral value yang didapat hasil pengembalaan tersebut.

Selain itu apambalik juga mempelajari tips2 membela kambing dan juga mempelajari beberapa perangai khas kambing.

1) Kandang kambing perlu ada ventilasi yang cukup sebab kambing juga ingin kebebasan. Jika tidak kambing2 akan demo dan bergaduh sesame sendiri dalam kandang yang melemaskan itu. ( p/s:adakah rakyat Malaysia sekarang berada dalam kandang kambing yang tertutup? )

2) Kandang kambing perlukan pencahayaan yang cukup. Bayangkan kandangseperti rumah panjang, salah satu bahagian depan atau belakang mesti mengadap kearah timur dan satu bahagian lagi mesti mengadap arah barat. Dalam kes member apambalik ni bahagian depan kandang mengadap ke barat, sedangkan bahagian belakang kandang mengadap ke timur.

Kandang mesti dalam posisi ini kerana untuk mengelakkan kambing daripada dijangkiti kuman. Cahaya matahari mengandungi UV. Sinar UV ini akan merosakkan rantai DNA, sekaligus membunuh nucleus kuman2 yang berpotensi utk menjangkiti kambing peliharaan kita. Mencegah lebih baik dari merawat.itulah kata2 yang sesuai utk membayangkan posisi kandang kambing yang sehat.

3) Kawasan peliharaan kambing,termasuk kandang dan partition2 padang ragut mestilah dipagar dengan kuat. Ini kerana kambing adalah haiwan yang sangat nakal dan degil. Kawasan yang kita larang dia masuk, itulah yang menjadi favorite dia. Apambalik teringat kata2 seorang sesepuh dalam bidang kambing ini. Katanya, “kambing2 ni kalu ibaratkan manusia gak mace dgn budak henry gurney la. Hok kito tok bui tu la hok dio nok bena.”

Apambalik sendiri pernah menyaksikan secara live bagaimana ganaznya kambing ni apabila dia merobohkan pagar2 yang dibina oleh tuanya. Inilah yang menyebabkan tuan dia bertambah saying kepada kambing2nya. Gambar diatas membuktikan betapa selambenya kambing berjalan melepasi pagar yang baru sahaja dirobohkannya. Beliau kemudian memasuki kawasan larangan yang telah di isytiharkan oleh tuannya.

Maybe sampai sini dulu perkenalan kita dengan kambing2 comel dan ganaz utk kali ini.kita bertemu lagi di episode yang seterusnya…

Wassalam…

7 comments:

ur_doctor said...

kat kuliah kkn ade cerita pasal kambing..
kambing memerlukan makanan yg berlainan..die akan bosan kalu makan 1 jenis makanan je..maybe sebab tu die tendang pagar tu..sebab die bosan makanan yg diberi oleh tuannye..n nk cari makanan sendiri..

mohd afham said...

pasal mknn kambin dll akan disiarkan kambing episod yg seterusnya nnt

penonton2 harap bersabar

TulipKu said...

penternak kambing berjaya..mcm knl jah kandang tu..

Unknown said...

OIT..ape, muko mu mace kambing...baru ku perasan..hahahaha

mohd afham said...

sbnrnya ni salah satu cara nk promote bisnes kambing.

nnt sape2 nk buat aqiqah boleh mintak no konntek dgn aku...

mohd afham said...

macam kambing?

ore kato blako mugo ado mulut tu gak...

Unknown said...

sabun susu kambing?????haha