Wednesday, March 25, 2009

Nabi Muhammad SAW juga seorang politician...


Setelah saya publish post tentang reality politik Malaysia , ada respon dari kawan2 yang berkata , “sistem yang kita pakai sekarang adalah tidak islamik , so parti politik islam yang ada sekarang adalah tidak sah disisi agama bla…bla…bla…tak realistic…bla…bla…bla…berbilang kaum , susah bla…bla…bla…pilih yang lain…bla…bla…bla…”

Memetik blog Dato’ Haji Husam Musa ( Naib Presiden PAS ) , saya ringkaskan seperti dibawah.

Nabi Muhammad S.A.W adalah Nabi yang diutus untuk terlibat didalam semua lapangan kehidupan.

Kesannya, umat manusia tidak perlu bertanya apa jawapan Islam dalam perdagangan, ekonomi, politik, kehakiman, hubungan antarabangsa dan hubungan dalam berumahtangga kerana Nabi Muhammad S.A.W telah telah terlibat secara langsung didalam semua aktiviti utama dalam kehidupan manusia.

Bagaimanapun, penjajah yang menjajah bumi-bumi Islam, telah berusaha selama beberapa abad untuk memasukan ke dalam pemikiran penganut agama Islam di tanah jajahan mereka bahawa politik adalah sesuatu yang kotor lantaran ianya harus dijauhi. Lantaran politik harus dipisahkan dari agama.

Dakyah colonial ini wajib dipertikaikan kerana sejarah Islam membuktikan bahawa Nabi Muhammad S.A.W dan beberapa Nabi sebelumnya telah terlibat secara langsung dalam politik.

Realiti didepan mata. Sejak 1990, Kelantan ditadbir oleh Parti Islam Malaysia dan di ketuai oleh seorang ulamak sebagai Menteri Besarnya ( YAB Tuan Guru Dato’ Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat ). Namun begitu, masyarakat bukan Islam begitu sejahtera dibawah kepimpinan ulamak di Kelantan.

Kepimpinan ulamak di Kelantan juga tidak langsung menyekat kebebasan beragama di kalangan yang bukan Islam dan ini boleh dibuktikan dengan bertambahnya rumah-rumah ibadat bagi bukan Islam sehingga ada yang sesetengahnya merupakan yang terbesar di rantau ini tanpa mengabaikan sedikit pun juga kebajikan orang2 islam sendiri.

Di dalam Al Quran juga jelas diceritakan model-model pemerintahan islam dan sekali masyarakat bukan Islam menikmati pemerintahan bermodelkan Islam mereka pasti tidak akan menolaknya. Ini telah berjaya dibuktikan oleh Parti PAS dan kesanya ia mula meraih sokongan dari masyarakat bukan Islam di Malaysia.

0 comments: